Friday, July 24, 2009

plastik beg IKEA 20 sen!!!

aku masih di office nie.. tak suka.. dh la petang ni ada program, tp apa nk buat kan.. my boss tak abis discussion lg psl H1N1 kt sini,.. so sapa nk clearkan cawan2 dlm tu kan? aku ler orangnya.. huhuhu...

ni memandangkan aku still ada kt office ni, sajek nk bagitau,.. tengahari td waktu lunch hour sempat la aku g ikea cuci mata, kasik bersihkan dompet tuh.. kiranya membuat pengaliran wang la.. beli barang2 dapur skit kat ikea, sajek suka.. maklum la umah baru papan pemotong pn takde!! heheheh.. hasil rompakan kt ikea tak dpt ditayang kerana barang2 dlm keta..

yg membuat aku terkejut ialah... setelah abis byrkan selalunya cashier kasik plastik.. ni dia buat dek jek, campak2 jek barang2 aku.. dh la tak ramah.. bila aku mintak plastik jek, dgn suara yg pelahan sgt dan nampak tak mesra dia ckp nk plastik 20 sen? aku terus HAHHH?? konon tak dgr la.. sekali lagi dia ulang, 20 sen, nk tak? aku terus jawap nk la.. abis nk bawak barang ngn apa???

akhirnya aku amik la plastik bag IKEA tu dengan harga 20 sen, aku amik dua tau!! jadik 40 sen.. iskhh mmg la skg ni ada kempen ala2 go for green tp harus la inform di merata2 tempat dlm ikea tuh.. aku tak tau, lgpun dh lama aku tak pegi IKEA.. aku rs inilah plastik IKEA terakhir aku.. akan ku simpan sebaik mungkin kerana plastik beg tu berharga 20sen!! dpt beli eskem malaysia tau!!

selama hari ni kalau g TESCO kitaorang dh ready shopping bag tuh.. eeeii rs geram lg nie..

11 comments:

IxoR@ said...

amboi...ko masih sempat menyopping kt IKEA ? Sempat ke...?

Apahal la nak kena byr 20 sen ? Hampeh ahh...tak mesra pelanggan....

comey_lote said...

ko jgn tak tahu sini semua plastik kene bayar tau!!bukan kat ikea je...tp plastik yg jenis boleh pakai semula la

A.H.A.D said...

aku pn kena, gi ikea 2mgu lps..
tp aku dh agak dh sbb dia ltk signboard merata...ko xprsn kot..

tp atleast cashier tu inform jugak la kan..ngn aku pun sama..dia wat bodo jer..tp sbb aku dh tau..aku pun wat bodoh jerla..nsb baik 2 brg jer...
bodoh punye cashier..xreti lgsg nk lyn customer...

kalo kt aussie pun ada certain kedai kena byr gak..10sen..tp cashier sket punye ramah, mesti tnye punye n explain baik2..

msia cam harammmm

eRa said...

guee pun kene gaksss. tapi kurang lerr dari ko...20 sen jek..tp alin kali kalu p...bawak guni siap2..hahahah

Y@ZeD@ said...

kat dublin, sekeping plastik yg bising tuhh 22sen hokehh..!! haiyohhhh, bukan takat tesco yg cikai tuhh, kedai beli ayam tepi jln pun dorg caj tau..!! so, kami mmg telah dididik bwk shopping bag siap2 standby dlm henbeg kemana-mana jua anda berada..!!

klu paperbag free lak kt sini..so, moralnye sila shopping baju je banyak2 tau, leh dpt paperbag free..hahahaaaaaa

**baguslah Msia dah buat camtuhh, so org appreciate sikit utk recycle plastik..!! plastik yg terbuang begitu saje mengambil masa bertahun-tahun tau nak lupus..

:)

Emy said...

nana > sempat la kalau tak menyinggah tempat lain.. amik barang2 yg nk beli jek.. aku tak kisah diaorang nk suruh byr plastik beg tu tp bagitau la awal2.. ni aku dh bayar semua baru nk bagitau! mmg cashier tu tak ramah, budak baru pun..

ida comey & mc da comot > kitaorang kt sini baru nk belajar byar beg plastik, tp masalahnya IKEA je la yg buat.. tesco & giant selamba jek lambakkan plastik beg diaroang, wpn kempen green earth tu diwar2kan.. tp skg ni kalau aku g tesco mmg aku bawak beg tesco sendiri, g giant pn aku bawak beg tesco! hehehe

gee > diaroang tu berlagak sgt kot keje kt ikea! tu yg sombong nk mampos!

era > aku akan simpan plastik beg ikea tuh sampai bila2.. coz kene bayar..

dalia said...

Aku..plastik tesco..aku buat plastik sampah!..hehehe..x simpan plastik2 nih!...buat semak umah jeR!

chomelista homestay said...

Kalu kita bwk green bag ke mana2 shopping complex buleh je kan?

Sbb aku tgk mcm JJ ada green bag snd,
kafor snd,
giant snd huh huh.

Ada gak beli tp cam besa la sokmo lupa bwk :p

Emy said...

KD > mmg arr plastik2 ni selalunya buat plastik sampah.. tp takpe, sejak aku kene beli plastik IKEA tuh, mencurah2 laks plastik giant kt umah.. coz aritu beli barang..

fida > ala bawak jek, takkan nk beli semua kan.. aku ada yg tesco pnya jek..

chomelista homestay said...

Tghari kang bdk2 opeh aku ajak gi ikea.. memasing xtau jln ekkekeek.

Nak bwk green bag snd la,
even bkn kaler green :p

Agak2 2jam kat ikea cukup x? huhu.

Emy said...

cukup jek kalau nk jalan2..